Ne-am propus să luăm lucrurile pas cu pas, pentru că altfel vom fi sufocați de problemele apărute și de timpul scurt de rezolvare. Nu le putem rezolva imediat pe toate, nu avem o soluție la îndemână pentru orice problemă dar avem cu toții DORINȚA de a schimba ceva. Și asta e important.
Dorim să vă ajutăm în misiunea dumneavoastră – și vom pune în tabelul de mai jos câteva informații ușor de parcurs – care vă vor ajuta să ridicați și dumneavoastră mâna în Consiliile de Administrație – nu să fiți doar simpli ascultători care la sfârșit de program dau cu subsemnatul.
Așadar – mai jos găsiți PUNCTUAL câteva îndrumări sub formă de întrebări și răspunsuri care cu siguranță vă vor fi de ajutor.
Nr Crt. | Întrebare | Răspuns |
---|---|---|
1 | Ce ar trebui să știu dacă sunt reprezentant al Primarului în Consiliul de administrație al unei unități de învățământ | Legislația aplicabilă se regăsește pe site-ul: https://reprezentanti.pentrusectorul2.ro/ |
2 | Atribuţiile consiliului de administraţie sunt reglementate prin Ordinul 4619/2014 – art. 15 | |
3 | În general, pentru vot nu este necesară aprobarea Primăriei. În cazul în care, pe baza documentelor primite, sunt sesizate situații problematice, sunt contactați reprezentanții Primarului desemnați în CA-urile unităților de învățământ. | |
4 | Absența de la 3 ședințe consecutive atrage anularea calității de membru în CA, în condițiile respectării prevederilor privind convocarea din Ordinul nr. 4619/2014: cu cel puţin 72 de ore înainte de începerea şedinţei ordinare și cu cel puţin 24 de ore înainte, în cazul şedinţelor extraordinare. Din practica anumitor unități de învățământ, în pandemie, reprezentanților li s-a permis participarea prin mijloace electronice, urmând ca semnarea PV-urilor să se facă ulterior. Documentele CA-ului sunt enumerate în Ordin, la art. 13 | |
5 | CA-ul este legal întrunit în şedinţă în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din totalul membrilor acestuia (conform art 10 din Ordin). | |
6 | Ordinul prevede că procedura de convocare se consideră îndeplinită dacă s-a realizat prin unul din următoarele mijloace: poştă, fax, e-mail sau sub semnătură. Totusi, având în vedere evoluția tehnologiei, whatsapp-ul este des folosit. Din punct de vedere legal, demersul poate fi contestat. Asta nu inseamnă însă că ședința nu se va ține și este important să fiți acolo. | |
7 | Este importantă transmiterea către PS2 a PV-urilor ședințelor. Ele trebuie întocmite de către secretarul CA. Chiar dacă semnătura fizică nu a fost dată încă de către membrii participanți, trebuie să existe textul redactat în registrul special. A se vedea art. 12 și 13 din ordinul 4619/2014. Se poate trimite o fotografie a paginilor din registrul unic, unde este consemnat PV-ul. | |
8 | Din păcate, Ordinul 4619/2014 după care funcționează CA-urile nu a fost actualizat corespunzător și în pas cu evoluția tehnologiei, iar registrul electronic al hotărârilor ar presupune o muncă dublă în acest moment. Ordinul prevede faptul că secretarul „scrie lizibil şi inteligibil procesul-verbal al şedinţei, în care consemnează inclusiv punctele de vedere ale observatorilor şi invitaţilor, în registrul unic de procese verbale al consiliului de administraţie” (art. 12) ”Registrul de procese-verbale al consiliului de administraţie şi registrul de evidenţă a hotărârilor consiliului de administraţie se înregistrează în unitatea de învăţământ pentru a deveni documente oficiale, se leagă şi se numerotează de către secretarul consiliului de administraţie. Pe ultima pagină a registrului, preşedintele ştampilează şi semnează pentru autentificarea numărului paginilor şi a registrului.” (art. 13) | |
9 | Școala refuză punerea la dispoziția reprezentanților a Proceselor verbale | Apreciem că nu există motive pentru care PV-urile să nu le fie înmânate membrilor CA-urilor, aceștia fiind semnatarii documentului. Este un document oficial iar Primarul are dreptul să-l cunoască. Primăria finanțează școala în baza Legii învățământului (lege organică). Primarul este ordonator principal de credite în baza Codului Administrativ (lege organică). Deciziile CA au, de multe ori, impact asupra bugetului local. |
10 | Cadrul legal pentru angajări (persoanl didactic, didactic auxiliar, nedidactic) | Angajările în școli se fac prin ISMB. Salariile sunt plătite de Minsiterul Educației. Primăria nu are atribuții în acest sens. Insă, conf articolului 15, (1) din Ordinul 4619/2014, CA-ul: f) particularizează, la nivelul unităţii de învăţământ, fişa-cadru a postului de director adjunct, elaborată de inspectoratul şcolar;h) validează statul de personal pentru toate categoriile de personal din unitate, care urmează a fi transmis spre aprobare inspectoratului şcolar la începutul fiecărui an şcolar şi ori de câte ori apar modificări; t) aprobă acordarea premiilor pentru personalul unităţii de învăţământ, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; ii) aprobă proiectul de încadrare, întocmit de director, cu personal didactic de predare, precum şi schema de personal didactic auxiliar şi nedidactic;ll) organizează concursul pentru ocuparea posturilor didactice auxiliare şi nedidactice, aprobă comisiile în vederea organizării şi desfăşurării concursului, validează rezultatele concursurilor şi aprobă angajarea pe post, în condiţiile legii; mm) avizează comisiile în vederea organizării şi desfăşurării concursului pentru ocuparea posturilor didactice auxiliare şi nedidactice la nivelul consorţiului şcolar; nn) realizează anual evaluarea activităţii personalului conform prevederilor legale;rr) aprobă modificarea, suspendarea şi încetarea contractului individual de muncă al personalului din unitate; uu) aprobă fişa individuală a postului pentru fiecare salariat, care constituie anexă la contractul individual de muncă, şi o revizuieşte, după caz;yy) aprobă, în condiţiile legii, pensionarea personalului din unitatea de învăţământ |
11 | Activități complementare în școli în perioada pandemiei. | Programele complementare sunt propuse și votate în CA-ul școlii. La nivelul Primăriei se lucrează la un proiect legat de programe de after-school în școlile din sector. Ministerul Educației desfașoară un progeam de Scoală după Școală finanțat din fonduri europene care se referă la învățământ remedial. Programul va dura pănă la sfîrșitul anului. Pentru activități suplimentare, momentan sunt aprobate programe educaționale la Centrul Cultural Mihai Eminescu. http://centruleminescu.ro/ |
12 | Conf. art. 15 din Ordinul 4619/2014, Consiliul de Administrație al școlii ”gg) aprobă tipurile de activităţi educative extraşcolare care se organizează în unitatea de învăţământ, durata acestora, modul de organizare şi responsabilităţile stabilite de consiliul profesoral;” | |
13 | Se continuă programul Academia copiilor? | In ceea ce privește Academia copiilor, lucrăm la un proiect de afterschool care, cel mai probabil, va include și cursuri opționale. Până atunci, Centrul Cultural Eminescu va organiza diverse cursuri pentru copii, înscrierile făcându-se direct la acest centru. www.centruleminescu.ro |
14 | Paza | Serviciile de pază se prestează în baza legii. În calitate de administrator al patrimoniului, DGAPI a inițiat demersurile necesare evaluării situațiilor existente la nivelul unităților de învățământ în vederea identificării factorilor care determină revizuirea analizei de risc și actualizarea planului de pază ce va fi vizat și de către organele de poliție. În urma demersurilor, se va constata dacă este sau nu nevoie de servicii de pază suplimentare. |
15 | Burse | Bursele se acordă în baza prevederilor Ordinului 5576/2001 privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învăţământul preuniversitar de stat. Conform ordinului respectiv: ART. 3 ”(1) Bursele se acordă din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ preuniversitar, potrivit prevederilor art. 105 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011. (2) Bursele se acordă în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie.” De asemenea, conform prevederilor ART. 14, în fiecare unitate de învățământ se constituie o comisie de atribuire a burselor. Comisia are responsabilități în ceea ce privește analizarea dosarelor depuse pe baza actelor normative în vigoare, întocmirea procesului verbal și a centralizatorului cu beneficiarii burselor, acestea fiind supuse aprobării în Consiliul de Administrație al unității școlare. Pe baza necesarului transmis de școli către DGAPI, Consiliul Local aprobă o Hotărâre privind cuantumul și numărul burselor din sector. |
16 | Art 6 (3) Bursele de performanţă se acordă pe perioada anului şcolar următor celui în care s-au obţinut rezultatele menţionate la alin. (1). ART. 8 (1) Bursele de merit se acordă elevilor care se încadrează în cel puţin unul din cazurile următoare: #M1 a) au rezultate deosebite la învăţătură: au obţinut media generală de cel puţin 8,50 şi nota 10 la purtare în anul şcolar anterior, respectiv în primul semestru al anului şcolar, pentru elevii aflaţi în clasele de început ale învăţământului gimnazial, liceal sau profesional; #B b) au obţinut locurile I, II sau III la etapele judeţene ale olimpiadelor şi concursurilor şcolare naţionale organizate de MECTS; c) au obţinut locurile I, II sau III la etapele judeţene ale competiţiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-ştiinţific, de nivel naţional, organizate de MECTS. #M1 (2) Bursele de merit obţinute în baza prevederilor alin. (1) lit. a) se acordă începând cu semestrul al II-lea, pentru elevii aflaţi în clasele de început ale învăţământului gimnazial, liceal sau profesional, respectiv începând cu semestrul I, pentru elevii aflaţi în celelalte clase ale învăţământului gimnazial, liceal sau profesional. ART. 9 (1) Bursa de studiu se acordă elevilor care provin din familii cu un venit lunar mediu pe membru de familie pe ultimele 3 luni cel mult egal cu salariul minim pe economie şi care îndeplinesc simultan condiţiile: au media generală peste 7,00 şi nota 10 la purtare în semestrul anterior celui în care se acordă bursa. (2) Bursele de studiu sunt revizuite semestrial, în funcţie de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei şi în situaţia şcolară a elevilor. ART. 10 Bursele de studiu se acordă începând cu semestrul al II-lea, pentru elevii aflaţi în clasele de început ale învăţământului gimnazial, liceal sau profesional, respectiv începând cu semestrul I, pentru elevii aflaţi în celelalte clase ale învăţământului gimnazial, liceal sau profesional. Art 19 Bursele de ajutor social se acordă la începutul anului şcolar şi sunt revizuite semestrial, în funcţie de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei. (2) Pot păstra bursa elevii promovaţi şi cu nota 10 sau, după caz, calificativul Foarte bine la purtare.” (art. 12 din Ordinul 5576/2001) |